woensdag 16 april 2014

De Moestuin


Gisteren na het werk ben ik even bij Praxis langs gereden, want die hebben weer hun jaarlijkse plantjesmarkt. 
Ik ga vast nog wel wat meer plantjes kopen dit jaar, maar het begin is er :-D


Vorig jaar had ik in mijn moestuin (lees: 4 holle stenen), van alles geplant en gezaaid. 
Het enige dat het echt goed deed waren die ene aardbei en die ene tomaat :S

De courgetteplanten bleken een lekkernij voor slakken. 
En de gezaaide worteltjes en radijsjes kwamen nooit verder dan wat loof :-(


En dus... staat er nu in elke steen een aardbeiplantje, en een tomatenplant. 
De tomaten achteraan natuurlijk,  zodat ik die langs de schutting kan gaan leiden. 
De aardbeien zijn allemaal gewoon aardbei.
De tomaten zijn: cherry, cocktail, roma en gewone tomaat :-)


Verleden jaar had ik van die ene plant al best veel aardbeitjes, lekker voor op een beschuitje, met wat bruine suiker! 
Dat wordt nu dus x4.

En van die ene tomatenplant vorig jaar heb ik genoten tot eind oktober!
Toen het wat later in de herfst werd groeiden ze nog steeds, alleen rijpten ze toen niet meer. 
Maar dat lukte ook prima achter het keukenraam in het zonnetje!



Ook kocht ik gisteren een paarse hangpot met een al even paarse Campanula Blue Star erin. 
 
BLUE Star???

Die was ongelofelijk droog, dus ze mocht eerst even flink bijdrinken in de keuken. 
Inmiddels hangt ze in de nok van het tuinhuisje :-)
Vroeger had ik veel Campanula Carpatica (die is wel echt blauw), waar ik dol op was. 
Deze is veel paarser, en ze heeft kleinere bloemetjes. 
Maar ze is wel geheel winterhard! 
Dus na de zomer gaat ze uit de hangpot de tuin in, waar ze dan hopelijk flink gaat woekeren :-D


Nog meer paars! Bij elk huis waar ik in woon staat altijd een sering. In Gieterveen hadden we er zelfs 2, enorme struiken, bijna zo hoog als het huis. Toen ik hier kwam wonen was één van mijn eerste tuinactiviteiten: een sering planten! Want die bloeien altijd op mijn verjaardag, 8 mei...



Dit jaar bloeien ze ruim 3 weken te vroeg dus! Hij zit barstensvol knoppen, en de eersten zijn al uitgekomen. 
Hopelijk zijn ze niet allemaal al uitgebloeid voordat ik jarig ben :-O

2 opmerkingen:

AnneRie zei

Heerlijk hè, al die leuke planten in je tuin.

Aragog zei

Dat vinden de kleinkids vast ook ;-)
Logan is ons tomatenmonstertje, en Jade staat 2 keer per dag aabei aabei te roepen tegen de fruitschaal... :-D