dinsdag 17 september 2013

Oud Drukwerk

Mijn favoriete werkplek: heerlijk rustig in m'n uppie aan het werk in de bibliotheek :-)
Als ik bij Collectie Brands geen baliedienst heb, en als ook mijn administratieve taken klaar zijn, dan "mag" ik weer verder gaan met mijn meest favoriete werk: het beschrijven en invoeren van oude documenten! Ik houd me dan bezig met Oud Druk Werk (ODW). Da's geen werk, dat is hobby! :-D

Een Placaet uit 1645, en dat mag ik zomaar bekijken, en zelfs vasthouden! Ik moet namelijk o.a. invoeren hoeveel pagina´s een document heeft (en dat vind ik helemaal niet erg!)

Het invoeren doe ik in het programma MAIS-Flexis.
(MAIS-Flexis wordt gebruikt door vele toonaangevende archiefdiensten en collectiebeherende instellingen. Wist u dat 70% - 80% van al het in Nederland bestaande, historische archiefmateriaal al met behulp van MAIS-Flexis is ontsloten?)


Als alles ingevoerd is, en goedgekeurd door mijn coördinator, dan wordt het gepubliceerd op de website archieven.nl. Iedereen die een document zoekt, of onderzoek doet, kan daar dan precies zien wat Collectie Brands (of welke andere instantie dan ook) in huis heeft, en waar het binnen de organisatie gevonden kan worden. Ik doe Oud Druk Werk (code ODW, en dan een volgnummer voor de map waar het document in zit, gevolgd door een volgnummer voor het document). 

Wegens werken met zowel een invoerscherm als een afbeelding ernaast (die ik natuurlijk wel goed moet kunnen ontcijferen), zit ik het liefst achter een extra groot beeldscherm. En wat toch ook vreselijk hè, zo'n uitzicht terwijl je werkt... :-)
Genieten: die heel erg oude documenten eventjes in m'n handen hebben, even contact hebben met vele eeuwen geleden. En toch is het allemaal nog zo actueel...

Numismatiek: boekjes van circa 40 pagina's vol met afbeeldingen van 17e eeuwse munten!
Ook prachtig om dat oude drukwerk te zien. Dit was nog echt "drukken": vaak zijn de afbeeldingen aan de achterkant van het blad nog te zien, in reliëf, omdat ze echt in het papier gedrukt werden, en niet er op zoals nu.

Copyright anno 1568: Int gheheel noch in deel niet na te Drucken
Dat oude schrift lees ik moeiteloos, natuurlijk dankzij vele decennia genealogisch onderzoek. En tijdens het invoeren google ik op dingen die ik niet weet, zoals bv een afbeelding die me bijzonder lijkt.

1732: accijns op wijn en brandewijn... dat is ruim 280 jaar later, op Prinsjesdag  2013, nog helemaal actueel!
Naast veel documenten over numismatiek (kennis van munten) zit er ook veel uit Groningen tussen. En dan vooral veel ordonnanties en placcaten over accys (accijns), de 100e penning enz. Heffingen op turf, op wijn, op de verkoop van goederen, al dan niet als executieverkoop... er is niets nieuws onder de zon: L'histoire se répete!

Belastingen dus. Accijns op alcoholische dranken. Waar het vandaag in Nederland óók over gaat, op Prinsjesdag... 



4 opmerkingen:

Hannie Koppert zei

Erg leuk Sjouwke dat je over ons schrijft!

Aragog zei

Tuurlijk Hannie, en ook gelijk ff een beetje reclame maken voor "ons" hè ;-)

Henk zei

Ze hebben het maar getroffen, die Collectie Brands familie :)Veel plezier !

Anoniem zei

gaaf hoor!

(mamalotje nog steeds anoniem :S)