zondag 15 september 2013

Geocaching

Voor mijn verjaardag in 2009 gingen we Letterboxen. Klik HIEROP voor een verslag. Ontzettend leuk om te doen, maar jammer dat het zo ver weg is, helemaal bij Zuidlaren...

Geocaching is net zoiets, en dat leek me al jarenlang heel leuk om te doen. Maar ik dacht dat dat iets voor echte techneuten is, met GPS gedoe en coördinaten en zo. En dat je daar speciale apparatuur voor aan moet schaffen. En het zal ook wel weer heel ver weg zijn...

De route naar de cache achter Collectie Brands
En toen ging ik bij Collectie Brands werken, en daar is een cache. Toen ik laatst samen met Mies de boswandeling deed achter het pand kwamen we hem per ongeluk zomaar tegen. Een weekje later heb ik me ingeschreven op de geocaching website en mijn eerste cache geclaimd :-D

Inmiddels weet ik dat:

  • je kunt geocachen met een mobieltje met GPS erop
  • dat geen internetverbinding kost, want dat gaat, ook op je mobieltje, via satellieten
  • ik met mijn Navigon voor in de auto óók moet kunnen geocachen
  • het overal wemelt van de caches, binnen een kilometer van mijn huis zitten er al heel wat!
Volgende week woensdag, hopelijk gaat het deze keer wél door, ga ik een middagje geocachen met Mies en Ilse samen. Ilse is heel ervaren, Mies is nog een beginner, net als ik. Zojuist heb ik een speciaal tasje ervoor klaargemaakt. Want je hebt, naast iets waarop je coördinaten kunt invoeren, wel een paar spulletjes nodig: een paar pennen (voor als eentje het niet doet of je er eentje vergeet weer mee te nemen), een magneet, een pincet is handig, iets om mee te prikken (ik heb daarvoor een fonduevork mee), een notitieboekje, en wat goodies. Verder past er in dat tasje ook nog wel een drinkflesje en iets te eten voor onderweg.

Wat is geocaching nu precies?

Op de geocaching website kun je in de buurt zoeken, bv op postcode, en dan krijg je een lange lijst met caches. Bij de eenvoudigen staan de coördinaten er al bij, en soms wat extra aanwijzingen. Moeilijker wordt het als je eerst een hele puzzeltocht moet doen om achter de coördinaten te komen. Er zijn dus verschillende moeilijkheidsgraden, dat staat er op de website ook altijd bij aangegeven.

Zo zijn ze best lastig om te vinden!
Een cache is een containerachtig iets waar dingen in zitten. Het kan een plastic doos of pot zijn, of een munitiekistje, maar ook veel kleiner dan dat (een microcache). Er zit altijd een notitieboekje in waarin je je naam zet, en de datum en tijd dat je hem vond. Plus eventueel nog iets extra's. 

Vaak zitten er ook kleine spulletjes in die door anderen zijn achtergelaten, goodies. Een klein beestje, een sleutelhanger, dat soort spul. Daar mag je er eentje van pakken, als je er weer iets vergelijkbaars voor achterlaat.
 Je kunt daarvoor ook trackables kopen: die hebben een uniek nummer dat je op de website kunt invoeren. Iedereen die de trackable vindt logt dat nummer op de website. Zo kun je dan de route volgen die je trackable aflegt, in welke caches hij allemaal gezeten heeft. Want een gevonden trackable laat je natuurlijk altijd weer achter in een volgende cache!

Een cache kan gemakkelijk te vinden zijn, zoals een pot of doos die iets boven de grond uitsteekt. Maar hij kan ook goed verstopt zijn, en op de gekste plaatsen: binnen in een gebouw, in iemands voortuin, in een vogelnestkastje, of zelfs met een magneet aan een lantaarnpaal geklemd. Voor sommigen heb je zelfs gereedschap nodig om ze te openen, maar dat staat er op de website dan wel bij.

Zo kan de inhoud van een cache eruit zien
In je eigen notitieboekje noteer je natuurlijk ook even de tijd en de vindplaats. Op de website zet je dan vervolgens welke caches je gevonden hebt, vaak met een klein verhaaltje erbij, of een foto. Het leukste is natuurlijk als je er heel veel hebt op den duur :-)

Soms krijg je er een plaatje voor op je eigen geocaching pagina. Ik heb tot nu toe 1 cache gevonden, en heb ook al 1 plaatje: dat van Nederland. Voor ieder land waar je een cache logt krijg je het plaatje van dat land. Je kunt ook een plaatje krijgen als je een hele serie afmaakt. En, het allerleukste natuurlijk: als jij de 1e, 2e of 3e bent die een net nieuwe cache noteert! 

Vind zo eentje maar es!
Cachen kun je per fiets doen, en lopend. In het bos naast m'n huis zitten er heel wat, dat wordt gewoon lekker wandelen met Ronja en proberen of ik ze vinden kan. Ook zit er vlakbij eentje in een voortuin, ik denk dat dat de eerste gaat worden die ik helemaal alleen doe. En volgende week dus hopelijk een aantal met Mies en Ilse samen.

Er zit hier vlakbij ook een cache waarvoor je door het oplossen van een raadsel de coördinaten vindt: daarvoor moet je weten welke afdeling in het ziekenhuis in welke "straat" zit. Dat wordt dus eerst naar het ziekenhuis om dat bord met alle straten op de foto te zetten, en dan proberen die puzzel op te lossen.


Geocachen is dus eigenlijk een combinatie van schatzoeken, een puzzeltocht, en wandelen of fietsen. Lekker bewegen in de buitenlucht, maar dan met een doel. Vlakbij huis of als je elders bent. Op vakantie, bij zoon of dochter in de buurt, enz. Net iets voor mij dus :-D


Geen opmerkingen: