vrijdag 7 december 2012

Tandarts

Nadat er weer eens een fijne oude tandarts van me overgenomen werd door een chagrijnig jonkie, ging ik niet meer. Een paar jaar niet. Volgens de tandarts langer dan 5 jaar niet. Mazzel dat ie nu een "nieuwe" in z'n praktijk erbij heeft: een vrolijke spraakzame middelbare met Rotterdams accent. Ik "moest" nu naar de nieuwe omdat ik al uitgeschreven was bij hem, na al die tijd :-)

2 Weken geleden kwam ik er, omdat er van 2 kiezen naast elkaar een stuk gezamenlijke vulling en zelfs een stuk aan de voorkant af gebroken was. Niets meer aan te doen dacht ik, die ben ik vast kwijt. Maar volgens de tandarts waren ze best te restaureren, hoewel die ene dan wel een wortelkanaal behandeling nodig had. Verder heb ik een prima gebit vond ie, en was de zaak "zeer goed onderhouden". Ja als je zo bang bent voor een tandarts als ik, dan poets je wel goed, lol. Alles om maar geen gaatjes te krijgen!

Vanochtend "mocht" ik dan. Dagen tegenop gezien. Hij zou nu de grootste kies herstellen, en 11 januari dan die (erg dure) worteldinges. Dat heet gespreid betalen: de verzekering vergoedt 80%, met een max van € 250 per jaar. Vast niet met terugwerkende kracht, lol. En dus zou tandarts zorgen dat ik een deel in 2012 op de rekening krijg, en de rest in 2013. Zodat 't niet ook nog een financiële ramp wordt :S

Hij raadde me dringend verdoving aan (dat zit bij de prijs inbegrepen hoor, dat betaal je niet extra). Ik wijs nu even met mijn vinger aan waar de prik straks komt, want het is een beetje een rare plek. Voor ie uitgepraat was kreeg ik het ineens door: hij prikte al. 

"Vroeger" moest je dan in de wachtkamer gaan zitten nog zenuwachtiger worden, tot de verdoving werkte. Hier niet: We gaan mekaar nu sterke verhalen vertellen tot je lip en wang raar aanvoelen, wie begint er? Daarna lag ik met mijn ogen dicht terwijl hij van alles deed, eerst vooral boren, ieuw! Maar als ik even bewoog vroeg ie gelijk of ie even zou stoppen, geef maar aan als het te erg wordt...

Toen liet ie me een metalen ringetje zien: dit is een bekisting die ik er tijdelijk even omheen doe. En terwijl hij verder wroette vroeg ie zich hardop af wie er eerder waren, de bouwvakkers of de tandartsen? Want "een tandarts is net een bouwvakker in het miniatuur". De bekisting zit eromheen zei ie, dus ik ga zo beton storten. Dan nog een beetje metselen en plamuren. Zie je wel? Volgens mij hebben de bouwvakkers dat allemaal van ons afgekeken hoor. Nu en dan lag ik zelfs wat te grinniken in die stoel, lol.

De "bekisting" mocht eraf (rustig maar, je kies zit er nog hoor), en toen moest ik -tig keren op een stukje "carbonpapier" bijten, zodat hij kon kijken wat er nog bijgevijld moest worden. Het duurde allemaal wel heel erg lang, en ik kon m'n mond amper nog openhouden. Maar dat was vast mijn gevoel, want natuurlijk was het in het echt allemaal maar heel eventjes?

Ziezo, klaar! Hij hield me een spiegel voor, zodat ik het resultaat kon bewonderen. En ik zag... niet alleen die ene grote die vandaag gevuld ging worden, maar allebei de kiezen helemaal als nieuw! Ja, zei de tandarts, ik heb gelijk alles maar gedaan, want het ging zo goed. Nu hoef je in januari ook niet terug te komen, pfieuw!

Die stiekemerd had zonder iets te zeggen gewoon de hele klus aan één stuk gedaan, geen wonder dat het zo lang leek te duren, ik heb daar bijna een uur in die stoel gelegen :-P

Volgens hem kan ik gerust eens per jaar komen, ipv 2x, want zie hoe alles erbij staat na dik 5 jaar zonder controle. Dus eind volgend jaar pas terugkomen, behalve natuurlijk als er voor die tijd weer iets aan de hand is... Eigenlijk is het zelfs erg mooi geworden, ipv 2 kiezen met een grote metaalkleurige vulling erin zien ze er nu splinternieuw en weer helemaal "wit" uit!

2 opmerkingen:

Christina zei

gefeliciteerd!

En voor mij ook nooit meer iets anders dan wit. Voelt beter, ziet er beter uit en is VEEEL gezonder.

Aragog zei

Klopt hoor, vooral dat veel gezonder: http://www.amalgaam.be/ Nu wachten tot mijn laatste amalgaam (kwik) vullingen er uit vallen... alleen hopelijk niet te snel, hahaha!