dinsdag 27 november 2012

RAS patat

Bij Jumbo vond ik laatst diepvrieszakken met Raspatat! Dat staat vanavond op het menu, met casselerrib en sperzieboontjes :-) Raspatat is vooral bekend in de provincie Groningen, hier in Drenthe zie ik het zelden of nooit. En zeker tot nu toe niet in de supermarkt!

Raspatat machines
Tegenwoordig is Raspatat van Aviko, en ik vond een website die zegt dat het uit Venray komt. Maar oorspronkelijk werd Raspatat gemaakt in mijn geboortedorp, Den Andel. Bij Rixona.

Opa Kuizenga had vroeger een heuse machine om RASpatat te maken, en als hij dan een kleurtje toevoegde kon je zelfs rode patat eten, of groene. Heeeel vroeger hadden wij ook nog zo'n patatmachine op zolder staan, ex en ik, alleen ontbraken de platen die erbij horen, zodat we die nooit hebben gebruikt. En waar dat ding ooit gebleven is?

Wat ik leerde van overleveringen (dat moet ik nodig eens uitzoeken!) is Rixona ooit opgericht door de familie Willemsen uit Warffum. Van boerderij Smeersum. Rixona zou genoemd zijn naar een zoon Rieks, terwijl een andere zoon, Willem, de eigenaar was van Wilco (conservenfabriek) te Assen.

Misschien dat Gelkinghe hier wat meer over kan zeggen???

3 opmerkingen:

AnneRie zei

Wat leuk. Ik herinner me een snackbar in Beverwijk die in de jaren 60 ook zo'n machine had staan. We vonden het wonderlijk hoe de aardappelpoeder in de machine ging en de staafjes er aan de onderkant uitkwamen. In het begin vond iedereen het ook erg lekker, maar later gingen we toch allemaal weer terug naar de ouderwetse patat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Raspatat

Aragog zei

Ik heb er gister heerlijk van gesmuld, en als ik mag kiezen heb ik altijd liever raspatat dan de gewone! Lol, dat zal wel in m'n genen zitten ;-) Ik ben erg blij dat het nu in de supermarkt te koop is, en dat ik het in de oven kan klaarmaken :-D

Groninganus zei

Rixona wilde Smerersum slopen, maar ik zie dat dat van 't voorjaar is opgeschort: http://www.warffum.nl/archief/aviko-rixona-biedt-opening-in-zaak-smeersum