donderdag 22 november 2012

Marktplaats

Al bijna 8 jaar handel ik veel op Marktplaats, alles wat over of teveel is, gaat er op. Ook van de kids. Zij vinden dat te veel werk, maar ik vind het erg leuk om te doen. En zonde om iets weg te gooien wat nog goed is, als je er een ander blij mee kunt maken, en er zelf een zakcentje aan verdient.

Als ik spullen voor anderen verkoop dan gaat de opbrengst 50/50: ik heb er tenslotte het werk van (foto's maken, advertentie plaatsen, alles bijhouden). Zo heb ik momenteel een bloeiende handel in babykleertjes ;-)

Sinds enige tijd is Marktplaats aan het "vernieuwen". Ik heb op Twitter gezegd: ze hebben zichzelf kapotvernieuwd. En ik zeg dat niet alleen, overal lees je hier over, zie o.a. bij Dutch Cowboys, waar ik ook enige tijd actief meedeed met de discussie. Maar ook op hun eigen Facebookpagina staan er veel klachten.

Voor mij is het allerbelangrijkste:

  • Dat je geen bevestigingsmail meer krijgt als je een advertentie hebt geplaatst. Die mails zette ik altijd in een aparte folder. Ze kregen een gekleurd vlaggetje: van wie is het (zoon, dochter), ben ik er al over bezig met een klant (rood vlaggetje), enz. Als een advertentie na een maand verlopen is gebruik ik de tekst van die bevestiging om het artikel opnieuw te plaatsen. 
  • Dat je geen bevestigingsmail meer krijgt van de reactie die je stuurt naar een bieder: daar zet ik dingen in als bv wat het totaalbedrag is, incl. verzendkosten. Nu heb ik geen overzicht meer wat ik die koper gezegd heb, want die mails, die ook in een aparte folder kwamen, krijg ik nu niet meer. En als je op een dag met 5 mensen contact opneemt, herinner je dan nog maar es wat je precies tegen wie gezegd hebt.
  • Dat je in de advertentie zelf niet meer kunt aanklikken: Gereserveerd (voor als je al wel met een koper bezig bent maar de koop nog niet helemaal gesloten is), en dat je niet meer in de advertentie zelf deze kunt Verwijderen.

Helemaal niet nodig allemaal als je er max een stuk of 5 advertenties op hebt staan, wel als het er, zoals bij mij, gemiddeld altijd 200 zijn.

Eerder verkocht ik iets, in de bevestigingsmail stond dan de link naar de advertentie, dat was even klikken: reserveren, of verwijderen, en klaar. Nu moet ik in Mijn Marktplaats dan de hele lijst advertenties doorzoeken naar die ene, aanvinken, weer helemaal naar boven scrollen en daar dan klikken op Verwijderen, of op Reserveren. Bij zeg maar 5 keer per dag kost dat enorm veel tijd. Ook ben ik zo het overzicht helemaal kwijt :-(

Hetzelfde geldt voor even iets veranderen. Heb ik ergens 3 stuks van te koop, en verkoop ik er eentje? Dan klikte ik op de link naar de advertentie in de bevestigingsmail, en wijzigde de advertentie daar. Ook daarvoor moet ik nu eerst die hele lijst van circa 200 doorzoeken.

Er zijn meer dingen ten nadele gewijzigd, maar dat hierboven is toch echt wel het breaking point voor mij. Zozeer zelfs, dat ik sinds kort niets meer op Marktplaats zet, en niets meer verleng wat ik daar staan heb. Alles gaat nu op zowel Speurders als op Tweedehands.nl. Die allebei wel bevestigingsmails sturen, je kunt daar zelfs kiezen (aanvinken) of je die wel of niet ontvangen wilt!

Zojuist werd ik gebeld, door een aardige meneer van Marktplaats die ter ore was gekomen dat ik niet zo happy meer ben. En dat ik toch al meer dan 7,5 jaar lang heel veel advertenties plaats, en dat ze van een trouwe klant wilden weten wat er loos is. Nadat ik dit heb verteld, en hij beaamde dat ze dat al van veel meer mensen hebben gehoord, zei hij dat mijn klacht genoteerd was. En dat hij mij gratis een Topadvertentie mocht aanbieden, waarde € 50,- te gebruiken zoals ik zelf wil. Die heb ik beleefd geweigerd. Ik hoef geen kadootje van ze, ik wil alleen dat Marktplaats weer een werkbare website wordt, en dat die wijzigingen worden teruggedraaid!
Maar hier blijkt wel weer eens dat mijn gemopper all over internet wel helpt. Net zoals toendertijd met de scootmobiel van oom Henk bv: ik kan mijn boosheid kwijt, en het wordt nog gelezen ook...

Andere punten waar veel mensen over klagen, en die ik ook niet zo leuk vind, zijn er ook. De 3 hierboven zijn voor mij echter doorslaggevend om weer een trouwe gebruiker van MP te worden.

  • Als je een advertentie terug wilt plaatsen werkt de opmaak niet meer. Eerder kon je gewoon copy/paste doen. Nu nog wel, maar witregels, cursief en vetgedrukt is dan weg. Je moet de hele opmaak telkens opnieuw doen, wat ook veel meer tijd kost.
  • Je kunt niet meer rechtstreeks e-mailen naar een bieder, dat gaat sinds enige tijd allemaal via Marktplaats. Waardoor geregeld zulke berichten niet aankomen. Veel en veel vaker dan voorheen komt er nooit een reactie op een bericht dat ik aan een bieder stuur. Eerder is dat wel eens een keertje gebeurd, en toen kreeg ik van Marktplaats zelf het advies: op de naam klikken dan neem je rechtstreeks contact op, dat is zekerder. Die optie hebben ze dus ook weg gehaald, hoewel ze het probleem zelf kenden.
  • De knoppen om een advertentie door te linken naar Twitter en Facebook zijn verdwenen: vaak als ik een hele dag advertenties plaatste, linkte ik de leukste ervan even door. Reclame voor mij, en voor Marktplaats!

De aardige Marktplaatsmeneer die me net belde "gaat daar niet over", maar zei dat ze diverse boze trouwe klanten bellen om te vragen naar hun mening. Die van mij hadden ze vast ook al gevonden op Twitter, Facebook, en in diverse blogs, zoals DutchCowboys, lol. Zoals ik daar zei: stemmen met je voeten, oftewel: behandelen ze mij als een onmondig kind dat vast wel weer bijdraait, dan ben ik dus weg...

2 opmerkingen:

AnneRie zei

Helemaal gelijk dat je daar vertrekt Sjouwke. Mijn zus, die ook nogal veel op MP doet(deed)is daar ook al weg.
Kapotvernieuwd. Inderdaad!!!

Aragog zei

Ik weet het AnneRie, je leest het echt overal :-( Door niets meer te plaatsen maak je het ze duidelijk he: als ze veel minder advertenties krijgen = minder bezoekers, want die komen voor die advertenties. Wie weet gaan hun de ogen dan open...

Dat vernemen ze nu heus al wel, en ook zullen ze al wel zien dat die andere sites het nu steeds drukker krijgen.

Marktplaats is tegenwoordig eigendom van Ebay, maar het concept Ebay werkt gewoon niet in Nederland, hier willen de mensen anders handelen, opener vooral. Het Nederlandse Ebay bestaat al jaren, maar wie komt daar???

If it ain't broke, don't fix it