dinsdag 27 november 2012

APK

Gistermiddag was ik bij dochterlief. Terwijl schoonzoon mijn auto controleerde (vloeistoffen bijvullen, lampjes controleren, nieuwe ruitenwisser erop - tip: die kosten maar 3 euro per stuk bij Action!) heb ik van de kleinkids genoten.

Ik mocht mee kleinzoon ophalen van de Peuterspeelzaal en daarna heb ik heerlijk gespeeld met Logan, die nog steeds maar leuker wordt. Al dat gezellige geklets, lekker samen alle Sinterklaas folders weer eens doorlezen (hij weet ook precies te vertellen welke folders saai zijn, lol - tip voor speelgoedwinkels: vraag ook eens een Peuter om een beoordeling voordat die folders naar de drukker gaan!) en dan die fantasietjes van de Grote Peuter, heerlijk!

Wipstoeltjes zijn voor baby's? Een Grote Peuter kan er anders wel heerlijk in liggen lezen :-D
En ik heb lekker geknuffeld met baby Jade natuurlijk, die mijn bril nu erg interessant begint te vinden: oppassen dus ;-)

Vandaag dan de jaarlijkse gang naar de APK. Stressen!!! Een onafhankelijk APK station (Stijn), die geen reparaties doet en dus volledig objectief kijkt of je auto okay is. De mijne wordt in januari alweer 12 jaar oud, hij staat altijd buiten, maar... werd weer helemaal goedgekeurd! (slaakt de jaarlijkse zucht van verlichting). Er waren zelfs geen "aandachtspuntjes" - alles is helemaal in orde. Daar ben ik dus weer een jaar van af :-D

Voor de grap heb ik eens gekeken wat dat autorijden mij nu eigenlijk kost. Kan het nog, of wordt het misschien langzamerhand toch te duur? Nope!

  • Hoge benzineprijzen deren mij niet zo. Hoe duurder de benzine, hoe minder ik kan rijden, maar dat is dan ook alles. Ik tank eens per maand voor rond de 20 euro, en op = op. 
  • APK bij Stijn kost 40 euro per jaar
  • Wegenbelasting is 15 euro per maand (mijn autootje is niet zo zwaar)

Alles bij mekaar opgeteld, behalve de verzekering die ik tegelijk met al mijn andere verzekeringen betaal, kostte het autorijden me in 2012 precies € 36,88 per maand, gemiddeld berekend, en zonder de premie voor de verzekering dus.

Zolang mijn Alto me niet enorm in de steek laat kan ik dus gewoon lekker blijven rijden. Naar de winkels, naar dochterlief, en zo nu en dan eens een ritje voor de leuk :-D

2 opmerkingen:

Christina zei

Gefeliciteerd met weer een jaar vrijheid!

Aragog zei

Thanks, en ja dat is het precies: een stukje vrijheid :-D