woensdag 1 februari 2012

Druk met school

Uitslagen van de examens van verleden week zijn nog niet binnen, wel stille wenken gehad van de leraren dat ik ze allebei goed heb gemaakt... (lerares rekenen: jij kunt veel meer dan je zelf denkt).

Maandag ging het nieuwe lesrooster in. In plaats van Rekenen hebben we nu maandags de eerste 2 uur vrij, dat is erg lekker. Minder lekker is dat Typen van maandag de laatste 2 uur verhuisde naar dinsdag de eerste 2 uur. Geen mens die zin heeft voor typeles vroeg haar bed uit te komen!

Maar niemand heeft sowieso zin in typeles. 2 uur achter mekaar is te lang, dus worden we melig, en wordt er veel gekletst en gekeetschopt. Komt bij dat de meesten van ons prima typen, snel en met weinig fouten: met 2 of 4 vingers. Maar dat mag niet, we moeten allemaal weer examen doen met 10 vingers blind. En zoek daar maar motivatie voor, als je het allang kunt maar dan anders... En waarschijnlijk gelijk na het examen het direct weer op je eigen manier doen gaat. Vrijstelling kun je voor van alles krijgen, maar je typediploma mag niet ouder zijn dan 3 jaar, pfff. Het mijne is al 37.

Ik ga steeds sneller met m'n 10 vingers tegelijk: ik nader nu de 300 aanslagen per minuut (en ik hoef maar 130, lol), maar met teveel fouten. Tegen dat ik die fout zie (die licht dan rood op op je beeldscherm) ben ik alweer woorden verder, en als je dat allemaal weghaalt met backspace dan is elke backspace 1/4 fout. Dat telt lekker aan. Je leert het namelijk met een computerprogramma (en daar doe je ook examen mee), en vergeet je bv één spatie dan is alles wat daarna komt ook fout, ook al zijn al die woorden goed, want de letters staan niet op exact de juiste plek (muggenzifterij, om het hier netjes te houden...). In het gewone leven zie je die vergeten spatie later wel, en zet je die er dan alsnog even tussen!

We hebben nu allemaal zowel thuis als op school een papieren dakje gevouwen voor over de backspace toets. Die mag voorlopig niet meer gebruikt worden. Fouten laten staan is telkens een hele punt aftrek. Maar de filosofie hierachter is dat je beter 1 punt aftrek kunt hebben voor één foute aanslag dan 20x 1/4 punt aftrek door daarvoor eerst een halve zin weg te halen...

Op donderdag nu ipv het afgesloten Praktijkvaardigheden van dezelfde leraar Telefoneren (examen in april). Dochter maar es wat vaker bellen om te oefenen, lol.

Woensdag, eerder lekker een vrij dagje in de drukke week, zit vanaf nu ook vol: met Boekhouden en Account View (= computerboekhouden). Niet veel nieuws voor mij in het boekhoud-boek zo te zien. Toen ik zei dat dit me gemakkelijk lijkt (bladerend door het boek) omdat ik dit ook al gehad had voor mijn Middenstandsdiploma, werd me verteld dat ik dan vrijstelling kon krijgen. Ik: dat diploma haalde ik begin jaren 80 ergens... Oh doe het dan toch maar eens over. Met er achteraan: En als je ervoor zakt, kun je er  alsnog vrijstelling voor krijgen. Lol, maar daar zak ik echt niet voor :-)

Nieuwe data:
Boekhouden en Account View allebei examen op woensdag 11 april, net na Pasen. Vanaf dan heb ik de woensdag weer de hele dag vrij zover ik het nu kan zien.


Maar eerst volgt het PowerPoint examen op maandag 13 februari. Dit houdt in dat we volgende week maandag + dinsdag daarvan de laatste 2 lessen hebben: oefenen met proefexamens.

PowerPoint vind ik heel erg leuk om te doen. Kun je lekker creatief in zijn! Zo moesten we gisteren tijdens de les een presentatie maken voor een reisbureau. Veel mocht je zelf verzinnen, maar er moesten een aantal vaste gegevens in staan. Het mijne heette De Dubbeldekker, en organiseerde korte trips naar Londen. Er moesten o.a. dia's in met een grafiek en een tabel erop. Saai, maar dat had ik opgeleukt met een grote rode dubbeldekker die met 1 muisklik achter de tabel kwam aanrijden, en met nog een klik aan de andere kant weer van de dia af reed. Hahaha, was niet nodig geweest, maar dat vind ik er nu juist zo leuk aan!

Voor het examen hebben we daar helemaal geen tijd voor, want dat is korter (75 minuten) dan de 100 minuten die we tot nu toe voor examens kregen. En het schijnt veel werk te zijn, dus nu veel oefenen. Want om dit te halen (en met een goed cijfer natuurlijk) moet je vooral heel snel weten waar je alle onderdelen van het programma vinden kunt (en dus niet persé hoe je leuk een plaatje van een dubbeldekker van internet plukt om die dan vervolgens achter een saaie tabel langs te laten rijden, snif). Een Presentatie geven vond ik vreselijk eng, maar ze maken... harstikke leuk!!!

1 opmerking:

AnneRie zei

Zie je wel, je kunt veel meer dan je zelf denkt. Ik weet dat ook al heel lang (niet van mezelf hoor maar van jou)