woensdag 28 december 2011

3e Kerstdag

Regeltante Organisatie-deskundige als ze is belde dochter in november al op om alles voor kerst en oud en nieuw vast te leggen. Omdat ik op 2e kerstdag werken moest, zouden wij ons gezamenlijke kerst-eten de dag na kerst doen. Ze hebben ook altijd een dag met schoonzoon z'n familie, en een dagje voor hen samen. Met mij is het altijd een nogal informeel gewoon gezellig dagje. Lekker eten en verder niet te moeilijk doen.

De laatste dagen deed ze steeds wat vreemd als ik haar sprak. Zo kwam ik er maar niet achter wanneer ze nu bv met de schoonfamilie kerst hadden. Ik dacht eerste kerstdag, want dan was ik vrij maar konden zij niet (???) maar ze vertelde me later dat ze 1e kerstdag samen thuis waren geweest. Ook over wat we gingen eten deed ze veel geheimzinniger dan normaal. De gebruikelijke kaasfondue werd het alvast niet. Ik vroeg maar niet door ;-)

Vandaag mocht ik vanaf 4 uur komen. Ook al gek, normaal als we een tijd afspreken is het altijd: maar eerder komen mag natuurlijk óók! Ze wilde wat dingen voorbereiden en daar wilde ze rust bij (hoe rustig is het als oma dan eerder komt om de dreumes bezig te houden?). Maar okay, een paar minuten voor 4 belde ik aan.

Op de bank zat een blond meisje, ik dacht schoonzoon z'n zusje, want die zit daar wel vaker. Toen ze zich half omdraaide vond ik dat ze wel veel op Noor leek, maar het drong nog niet tot me door, tot dochter zei: Mam kijk es naar buiten? En daar stond zoonlief in de tuin! Onderweg in de auto had ik nog aan ze gedacht, dat het zo jammer is dat ze zo ver weg wonen, maar dat ik ze met Sinterklaas ook al heb gezien en dat was toch ook erg gezellig...

Nu bleek waarom het op 1e kerstdag niet kon: Dan vierden Rick en Noor bij haar familie kerst. Dochter had zelfs een collega van mij gebeld en samen met haar geprobeerd om mijn dienst te wisselen van 2e naar 1e kerstdag, wat niet lukte. Vandaar dat we dit jaar dus ook een 3e kerstdag hadden ;-)

Heerlijk om al m'n schatten om me heen te hebben! Zo fijn dat ik geen enkele foto gemaakt heb, lol. Dochter wel, en die beloofde er morgen wat door te sturen, dan plaats ik hier nog wel iets tussen.

We kregen eerst warme chocolademelk met slagroom, en daarbij zelfgebakken poffertjes uit Char's nieuwe poffertjespan. Logan lust ook poffertjes. Dit was het voorgerecht, want dochter had heel veel gezocht, maar kon dit jaar geen voorgerecht bedenken dat feestelijk was en dat zij zelf ook lustte. Poffertjes lustten we allemaal wel.

Kleinzoon hielp ook mee: hij kreeg de bus Nesquick te pakken van het aanrecht, zonder deksel erop. Terwijl dochter de chocoladepoeder van de vloer haalde, maakten zoon en ik Logan schoon: hij zat er zelf ook nogal onder. Logan heeft voor de feestdagen ook een colbertje, dat ie niet veel aan had omdat hij het er al gauw te warm in kreeg, maar het staat hem erg mooi :-) (foto volgt misschien nog)

Het eten was nog steeds geheim, zo mocht ik bv niet in de koelkast kijken. Toen het gourmetstel op tafel gezet werd kreeg ik wel een vermoeden. Zoon + verloofde hadden allemaal heerlijks meegenomen, gemaakt door een tante die traiteur is. Sausjes, een heerlijke salade, allerlei garnituur eromheen, en het vlees. Dat was zo enorm superlekker! Van koeien die een paar dagen geleden nog in de wei liepen, zo lekker en mals koop je het niet in de supermarkt.

Die koeien lopen in de wei bij Borne, want dat was nog een verrassing: op 1 februari krijgen ze de sleutel van hun huis daar. Ze hebben de laatste maanden ingewoond bij Noor's ouders omdat ze uit Leidschendam weg moesten. Vanaf 1 februari dus Borne, een heel stuk dichterbij. En een mooi huis, met 4 slaapkamers, tuin enz. Daar durf ik vast wel zelf naartoe te rijden, en dan mag ik misschien ook wel eens een nachtje blijven slapen :-D

Het toetje had dochter gemaakt: opgediend op speciaal hiervoor aangeschafte langwerpige schaaltjes kregen we spiesjes met aardbeien die gedoopt waren in gesmolten witte chocolade, met daarbij caramel- en vanille ijs, en slagroom. Plus chocolade en aardbeiensaus voor er overheen. Goddelijk lekker!

Behalve zelf heerlijk smikkelen, heb ik ook enorm genoten van kleinzoon. Die eet nu al helemaal zelf. Meestal met een vork, soms ook wel met z'n handjes. En hij weet er wel weg mee. Zat heerlijk te smullen van alles, bv olijfjes vindt ie erg lekker, en plakjes tomaat. Praten kan ie al als de beste: proeven, olijfje... de moeilijkste woorden kent ie al.

Rick had nog een verrassing voor mij meegenomen: een fles Spaanse rum, dezelfde als door de inbreker meegenomen was. Hij had voor zichzelf ook wat meegenomen als souvenirtje, dus nu heb ik die ook weer "terug". Het was een heel erg gezellige avond, met erg lekker eten en vooral ook een hoop plezier en warmte van allemaal weer eens lekker ontspannen bij elkaar zijn: Ik heb 4 super kids, en een super kleinkind :-D

Geen opmerkingen: