dinsdag 27 september 2011

Praktijk en Communicatie

Vandaag weer 2 nieuwe vakken erbij: Praktijkvaardigheden bestaat voor 50% uit Theorie: een leerboek dat we helemaal moeten kennen, examen eind januari/begin februari. De theorie gaat over baliewerkzaamheden, notities en memo's maken, postverwerking, archiveren, kantoormachines, persoonlijke presentatie en solliciteren. Is best te doen, denk ik.

De andere 50% van dit vak klinkt veel moeilijker: we zijn ingedeeld in kleine groepjes, ik zit in een groepje van 4. Samen moeten we een onderwerp bedenken dat leerzaam is, zowel voor onszelf als voor anderen. Dat mag niet gaan over iets waar we de theorie over krijgen. En daarvan moeten we dan samen een werkstuk maken, en een powerpoint presentatie. Lijkt me heel lastig...

De volgende 2 uur hadden we Communicatie, en jawel AnneRie dat heb ik ook nodig, lol. Ik ga er bv leren hoe ik nee moet zeggen als dochter jarig is en ik dan toch ga werken (helemaal fout, volgens de leraar). Hier hebben we een enorm dikke lesmap gekregen. Eronder vallen o.a. naast communicatieve vaardigheden ook timemanagement, professioneel presenteren, functioneren in de eigen werksituatie, zelfmanagement. Daar heeft iedereen vast ook persoonlijk veel aan, en niet alleen voor werksituaties.

Deze beide vakken hadden we een mannelijke leraar, Jan. Hij brengt het niet saai, en met wat humor erbij en de tijd vloog weer om. Morgen vrij en dan vrijdag van 9 tot kwart over 12 het laatste nieuwe vak: Zakelijk Nederlands, en daarna weer PC-gebruik (Word 2007 dus).

Ik heb nu mijn id-kaart en rijbewijs, eindelijk! Toen door naar de bank om m'n betaalpassen op te halen. Helaas: Nee mevrouw, die liggen voor u klaar op het postkantoor te Emmerhout. Huh? Ik woon in Angelslo, jullie zijn mijn bank, wat moeten mijn pasjes daar dan? Dat schijnt een depot van de bank te zijn. Dat had de bankmeneer me 2 weken geleden al wel mogen vertellen, dan was ik nu niet voor niets weer naar de bank gefietst :-(

Bovendien ligt het hele winkelcentrum van Emmerhout op de schop, dat is één grote bouwput. Ik schijn bij Bruna te moeten zijn, in een noodgebouwtje, maar waar dat ergens staat konden ze me bij de bank niet vertellen. Vandaag laat ik het maar, morgen heb ik geen school, en dan ga ik daar wel naar op zoek. Daarna kan ik dan eindelijk ook wat schoolspulletjes aanschaffen, zoals een etui, en wat multomappen. Want ik heb al heel wat losse notitieblaadjes met aantekeningen en zie dat maar per vak uit mekaar te houden.

Slachtofferhulp zou me bellen voor het invullen van het voegingsformulier, dat binnen 14 dagen (na 20 september) terug moet zijn bij het OM te Assen. Dat zou maandag of dinsdag dus op de post moeten. Vandaag geleerd: als je niet overal gelijk achteraan belt (en blijft bellen) leggen ze je onderop de stapel. Ik dus net weer gebeld: U kunt uitstel aanvragen mevrouw. Dat wil ik helemaal niet, ik wil dat dat geregeld wordt, zodat ik die inbraak uit m'n hoofd kan zetten en er niet steeds weer mee bezig hoef te zijn! Ze gaat kijken wat ze voor me doen kan en belt me vandaag nog terug...

3 opmerkingen:

Aragog zei

Ha! Aandringen en weer bellen helpt dus echt wel. Eerste les Communicatie en ik heb er nu al profijt van. Ik ben altijd zo van: Niet lastig zijn, ze hebben gezegd dat ze terug zullen bellen en dan doen ze dat heus wel... En ondertussen kijk ik meermalen daags of ik misschien hun telefoontje gemist heb.

Zojuist belde Slachtofferhulp al terug: Morgenmiddag om 2 uur op het politiebureau zijn. Dan is dat ook geregeld, en ben ik morgen van alle inbraakgedoe af!

Michel zei

Goed nieuws allemaal. En een beetje fietsen kan geen kwaad :-) Dat depot in Emmerhout staat in het noodwinkelcentrum, op het parkeerplein bij kerkgebouw "Schepershof". Soort containerdorp, kan niet missen. Altijd sfeervol die dingen ;-)

Succes!

Aragog zei

Mies ik heb na 2 dagen naar en van school al last van zadelpijn, snif... Thanks voor de info, wie weet ga ik daar ook op de fiets heen morgen (advies van dochter die zegt dat auto omrijden is, en met de fiets ben je er zo...).