maandag 8 augustus 2011

Dooie vissies :-(


Toen ik vanmiddag even bij de vijver ging kijken, dreven er 4 dode vissen in. Mijn 2 prachtige koi, dat vind ik echt heel heel erg! En 2 grote goudwindes.

De ene koi was zwart met oranje, met een zwart "zonnebrilletje" rond zijn ogen. De andere was een ghost koi: wit met wat zwart, maar met knaloranje lippen. Ik kocht ze als hele kleintjes (dan zijn ze het goedkoopste, lol) voor E 12,50 per stuk. Maar na een paar jaar waren ze nu al flink groot geworden.

Hoe het gebeurd is? Ik denk zelf haast van het onweer gisteravond. Vorig jaar had ik al eens een stuk of 5 dode goudwindes na een onweersbui. Maar toen was de bliksem ingeslagen in de stekkerdoos, en waren pomp + filter uit. Nu niet, daarom had ik ook geen idee dat er iets mis was, tot ik er net even ging kijken, zoals elke dag :-(

Goudwindes kosten niet zo veel, maar m'n beide koi... Vooral nu ze al flink groot waren geworden, dat vind ik echt heel erg. Ook al zijn het "maar" vissen, ik keek altijd met zoveel plezier naar ze... Nu zitten er alleen nog goudvissen en goudwindes in de vijver :-(

1 opmerking:

Aragog zei

Reactie nadat ik dit in een forum gevraagd had:

Zou heel goed kunnen dat dit geen toeval is maar enorme pech (zeker voor de goudwindes).
Laten we is kijken naar het (zwem)gedrag van goudwindes: een goudwinde is een oppervlakte vis, hij zwemt regelmatig aan het wateroppervlak en dat hij springt is ook niet vreemd. Springen doet hij om vliegjes te vangen.
Dan het weer: wanneer het onweert is het vaak ook vochtig en heb je vaak kans op veel vliegjes en muggen.
Dit zorgt er dus voor dat de goudwindes zich aan het oppervlak begeven.
Nu komt het…
Onweer wat in het water inslaat heeft de eigenschap zich te verplaatsen over het wateroppervlak, de stroomgeleiding naar beneden is "nihil". Stroom word namelijk "geneutraliseerd".

Conclusie: mijn idee is dat je goudwindes aam het wateroppervlak zwemmen en de bliksem inslaat waardoor zij geraakt worden. Zeker wanneer zij het wateroppervlak breken zullen zij zeker de volle laag krijgen. Zijn er totaal geen plekken of rare verschijnselen te zien op de huid??
Wat je zou kunnen doen is een hoog punt maken bij je vijver en zo de bliksem proberen af te leiden.