zaterdag 28 mei 2011

Kwekerij Aragog

Aardbeien (doorbloeiers) en 6 potjes met Paprikazaadjes
Tot ik 5 jaar was had mijn vader een groente- en fruitkwekerij in Den Andel (Streekweg 65). Nu treed ik in zijn voetsporen, lol. De vensterbank in de keuken begint steeds meer op een kassenbedrijfje te lijken.

Tomaten en Wilde Aardbeitjes
Op het ogenblik kun je heel goedkoop (voor minder dan 1 euro!) leuke kweeksetjes kopen bij o.a. Praxis (opruiming) en bij Action. Kasje, potjes, grond en zaadjes allemaal in 1 spotgoedkoop pakketje. Leuk, leuk! Het plastic kasje en de potjes kun je natuurlijk ook nog eens her-gebruiken. Ik kon ze dus niet laten liggen ;-)

Net een echte kwekerij :-)
De eerste kweek - zonnebloemen - doet het al prima: die staan nu alweer 2 weken in de tuin en groeien als kool. Hun kasje is nu in gebruik voor een zakje erg overjarig aardbeienzaad dat ik in m'n tuinhuisje vond, maar overjarig geeft niet want die komen al heel mooi op. Als die aardbeiplantjes (doorbloeiers) groot genoeg zijn gaan ze in een grote emmer in de tuin.

Doorbloeiende Aardbeien komen al mooi op:-)
Heel vroeger heb ik bij de Sociale Dienst van de gem. Beverwijk gewerkt, op het Stadskantoor zoals dat daar heette, en daar hadden we (= mijn collega en ik) een grote pot met een paprikaplant in ons kantoor staan. Als er, zo eens in de paar weken, weer een volgroeide paprika aan zat dan ging één van ons een zak witte bolletjes halen + goudkuipje smeerkaas, en dan smulden we tijdens de lunch van eigen kweek. Dus hoewel alles straks allereerst de tuin in gaat, ben ik van plan om één grote pot met paprikaplanten na de zomer in huis te zetten, om ook in de winter straks zelfgekweekte paprika's te kunnen eten.

En dat werkt vast ook wel met de tomaten. Een tomatenplant had ik ook ooit al eens, in de hittegolfzomer van 1976. In de tuin tegen een muur op het zuiden, in Bargeres was dat. Die leverde toen de hele zomer meer op dan we met ons 5-en konden eten.

En als ik straks planten te veel heb? Dan zijn die ook erg leuk om weg te geven als kadootje :-D

PS: nu nog op zoek naar komkommerzaadjes (veilig, want zelfkweek) en pompoenen (voor AnneRie's overheerlijke pompoensoep).

2 opmerkingen:

Anoniem zei

LEUK! Logan eet de aardbeien graag voor je op :P

heb er zelf ook wel eens aangedacht

denk dat ik in het nieuwe huis een strookje kweekplantjes maak. Mss ook wel leuk voor logan om er zelf wat in te poten en te zien groeien en verzorgen ;)

mama lotje

ps kan nog steeds niet inloggen :S log wel in maar zegt elke keer opnieuw profiel selecteren :S

Aragog zei

Hahaha, ons aardbeienmonstertje :-)

Plan was al om jou wat potten met planten te geven als ze eenmaal goed groot zijn gegroeid.

Voor jouw geboorte had ik in Rolde jarenlang een moestuin, en later in G'veen hadden we dat achter in de tuin, remember? Veel groente, frambozen, bessen, aardbeien, rabarber, radijsjes enz. Maar was allemaal mijn werk, want jullie wilden nooit meehelpen, zelfs niet met plukken (alleen met opeten) :-P