vrijdag 15 april 2011

Woonkostentoeslag

2 jaar geleden heb ik eens een enorme vracht formulieren ingevuld (incl. een barstende hoofdpijn), en die naar de Gemeente gestuurd, tesamen met een enorme hoeveelheid copietjes van mijn hele hebben en houden. Om kwijtschelding aan te vragen voor de Gemeentelijke Belastingen (met daaraan gekoppeld vermindering van wat ik betaal aan het Waterschap). Helaas is dat toen afgewezen omdat ik teveel eigen kapitaal heb. Lees: een eigen woning.

Toch bleef ik dat oneerlijk vinden. Ik heb een eigen huis ja. Met een aflossingsvrije hypotheek (waar ik elke maand de rente van betaal). Daarnaast betaal ik dubbele Gemeentelijke Belastingen: als bewoner en als eigenaar.

Heb je (aanvullende) bijstand terwijl je huurt dan krijg je automatisch vrijstelling van alle gemeentelijke belastingen, een fikse korting op waterschap, plus huursubsidie. Als "huiseigenaar" ben ik dus aan alle kanten in het nadeel! Wat ik van mijn bijstand aan vaste lasten betaal is veel meer dan wat huurders in dezelfde situatie betalen.

Mijn huisje verkopen? De wachtlijst voor een huurwoning is ook hier 4 jaar. Dan zou ik dakloos zijn. Bovendien heb ik een hypotheek, dus het huis is een heel klein beetje van mij, en voor de rest van de bank. Daarnaast heeft ook de Gemeente er sinds 2008 een hypotheek op, waaruit mijn aanvullende bijstand betaald wordt. Het is ook geen kapitale villa, en nadat het huis naast me jarenlang te koop stond is ex-buurman het maar gaan verhuren, want de WOZ-waarde levert verkoop bij lange na niet op.

En dus betaal ik als woning-eigenaar veel meer gemeentelijke belastingen dan een huurder. En een huurder die in de bijstand zit betaalt helemaal niets, en krijgt ook nog eens huurtoeslag. Ik heb dat altijd heel krom gevonden: Ik word gepakt voor iets waar ik zelf niets aan kan veranderen, maar mijn inkomen na aftrek van de vaste lasten is wel heel veel lager dan dat van iemand in exact dezelfde situatie als ik, die in een huurhuis woont.

Ook daar is mijn klantmanager de afgelopen week ingedoken, en ze vertelde me vandaag dat ik via Bijzondere Bijstand een Woonkosten Toeslag aan kan vragen! Nooit van gehoord, maar het ingevulde formulier is nu al op de post, compleet met de gevraagde bijlagen :-D

Na mijn bezoek aan het UWV vanochtend ging ik naar dochter, die vaak vrienden en familie helpt met allerlei uitkerings- en belastingzaken. Ze bezocht wat websites die zij kent en kon me toen vertellen dat een Woonkostentoeslag inhoudt dat je dan hetzelfde krijgt als een huurder met dezelfde woonlasten als huurtoeslag ontvangt...

Bovendien vertelde mijn klantmanager vanochtend dat het met terugwerkende kracht werkt! Zodat ik als dit echt toegekend wordt, er recht op heb sinds september 2008... Wat inhoudt dat ik een voor mij gigantisch bedrag tegemoet kan zien, mocht het allemaal kloppen. Op het formulier staat dat het normalerwijze binnen 8 weken behandeld moet zijn...

Ook zei mijn klantmanager, na het hierin duiken, dat er in mijn dossier staat, al sinds ik aanvullende bijstand aanvroeg: Woonkosten toeslag? Maar mijn toenmalige klantmanager heeft hier dus nooit iets over gezegd.... De Gemeentelijke Belastingen (kwijtschelding of vermindering) gaat ze de komende week voor me achteraan. Ze belt me als ze iets vindt...

Ik klaag niet hoor, en als dit echt klopt zoals het me vandaag is uitgelegd, dan aanvaard ik het in dank :-D

Geen opmerkingen: