woensdag 23 maart 2011

De Zesde Ziekte

Toen ze vorig weekend bij opa in Duitsland logeerden, kreeg ons ventje hoge koorts. Gelukkig had een buur wat kinderparacetamol, maar hij heeft de hele nacht niet geslapen. De volgende ochtend zijn ze rechtstreeks vanuit Duitsland naar de Eerste Hulp hier gereden, hij had 41 C! De arts zei dat het een infectie was, alleen had hij verder geen enkel symptoom, behalve dan die hoge koorts.

Gisteren was de koorts weg, en had meneer er ineens weer een kies bij. Zijn mama dacht dat dat het dan wel geweest zou zijn. Toen zij zo oud was kwamen net haar eerste boventandjes door, Logan heeft nu al 6 tanden en 2 kiezen! Gelukkig was hij helemaal weer zichzelf, hij wou ook weer lekker eten, klaar dus.

Vanochtend heel vroeg, toen ik nog sliep, stuurde dochter een sms: Als jij je weer beter voelt, kun je dan komen kijken? Logan heeft allemaal rode vlekjes. Ik voel me niet echt ziek, maar heb nog wel keelpijn, dus langskomen leek me niet zo goed nu. Maar ik wist wel direct wat het was, alleen twijfelde ik tussen de 5e en de 6e ziekte. Even googlen:

De zesde ziekte gaat gepaard met hoge koorts, gedurende 3 tot 5 dagen. Vervolgens lijkt het kind genezen maar 1 tot 2 dagen na het zakken van de koorts verschijnt de eerste uitslag. Er ontstaan kleine rode vlekjes op de romp; meestal niet op armen, benen en gezicht. De uitslag jeukt niet en trekt binnen enkele dagen vanzelf weer weg. 


De Zesde dus (oftewel Roseola). "Komt het meest voor in voorjaar en herfst, bij kinderen tussen 6 maanden en 3 jaar." Ook dat klopt helemaal. Heel onschuldig, gaat vanzelf weer over, en vrijwel elk kind krijgt het. Eenmaal gehad krijg je het ook nooit weer. Daar istie nu dus mooi al vanaf :-D


Mijn kids hebben het allebei gehad, evenals de Vijfde Ziekte. Daardoor wist ik ook gelijk wat het was, toen dochter begon over rode vlekjes. Van mezelf weet ik dat niet. Wel vond ik ergens dat keelpijn een bijverschijnsel kan zijn, en laat ik dat nu net hebben... Dat heerst hier nogal de laatste weken, bij de pomp vliegen de Strepsils en de keelverzachtende snoepjes de deur uit. Misschien voel ik me nu grieperig + keelpijn omdat ik het als baby niet gehad heb? 


Waarom heet het de zesde ziekte? De ziekte dankt haar naam aan de volgorde waarin men vroeger de vlekjesziekten beschreef: 1. mazelen, 2. roodvonk, 3. rodehond, 4. ziekte van Filatov-Dukes (dit bleek later een variant van rode hond te zijn), 5. erythema infectiosum (vijfde ziekte) en 6. exanthema subitum (zesde ziekte).

Geen opmerkingen: