woensdag 14 juli 2010

Zuurstof

Toen ik gisteren bij de kids was, klaagde ik dat mijn vijver er nu zo doods bij lag. Sinds de pomp het niet meer doet, is er geen fonteintje meer, geen geklater van een straal water uit het filter. Het is stil, en het wateroppervlak ligt er spiegelglad bij. Doods dus. Ook vertelde ik wat ik gister in een internetkrant las: 
Vissterfte door warmte
AMSTERDAM -  In de sloten, beken en vijvers van onder meer Veenendaal, Wageningen en Ede heeft het warme weer en de stortbuien van de afgelopen dagen aan duizenden vissen het leven gekost. 
Dat schrijft De Gelderlander. Het opgewarmde water bevat minder zuurstof waardoor de vissen het niet vol kunnen houden. Het waterschap Vallei en Eem heeft extra mensen ingezet om het zuurstofgehalte in de gaten te houden. Volgens een medewerker van het waterschap worden dode vissen direct verwijderd. „Want die vissen worden gegeten door bacteriën. Dat kost zuurstof en daardoor gaan nog meer vissen dood.”

Dochterlief: Van een paar dagen zonder pomp gaan je visjes heus niet dood hoor mam. Morgen komen we langs en dan gaat F. kijken hoe het opgelost kan worden. Maar ik had ook gezien dat ze allemaal aan de oppervlakte zwommen, en dat doen ze anders nooit. Als ik ze voer komen ze wel boven, maar normaal zwemmen ze door de hele vijver heen, dus ook veel in de diepere gedeeltes...

Ze zouden komen voor half 2. En belden mij uit bed. Schoonzoon: Het is toch voor half 2? Hhmm, natuurlijk had hij gelijk, zoals gewoonlijk, maar als ze zeggen voor half 2 verwacht ik ze op z'n vroegst rond 1 uur ;-)

Ik ging naar boven om me aan te kleden, terwijl dochterlief koffie ging zetten en schoonzoon een meegebrachte nieuwe stekker aan het snoer van de pomp ging maken. 

Toen ik aangekleed weer beneden kwam had dochter goed nieuws en slecht nieuws voor me. Het goede nieuws: de pomp doet het weer! Die is dus gelukkig niet stuk, alleen de stekker en het stopcontact waren gesmolten door de blikseminslag. Dus geen erg dure schade, gelukkig!

Het slechte nieuws: Mam, er zijn wel een paar visjes dood.... Ik heb 4 dode goudwindes opgevist. Maar ik heb nog steeds 2 van de 4 goudvissen niet gezien, ik zag alleen de hele dikke en kleine Japie (die ik van Sabine kreeg). En ook mis ik volgens mij nog een goudwinde. Ik tel er telkens 5, terwijl het een schooltje van 10 was. Misschien dat die gezonken zijn, en later komen bovendrijven? Goddank leven in m'n beide koi nog wel! Ik had dus toch gelijk dat ik me zo'n zorgen maakte om het zuurstofgehalte in de vijver :-(


Het was ook weer tijd om het filter schoon te maken. Terwijl ik dat ging doen, gingen de kids naar Intratuin voor nieuwe zuurstofplantjes. Daarvan had ik er 9, maar slechts 2 ervan hebben de winter overleefd. Schoonzoon had pomp, fonteintje en filter alweer aan de praat gekregen. De slang van het filter spoot water en samen met fonteintje + pomp kwam er nu vast weer wat zuurstof in. De visjes begonnen ook alweer wat dieper te zwemmen :-D

Toen ze terugkwamen hadden ze geen plantjes bij zich, maar een doos. Ze hadden advies gevraagd, en hoorden toen dat de koi zuurstofplantjes eten, en ze zo omwoelen dat die het niet overleven, vooral niet als de koi straks nog groter worden. En dus hadden ze nu 2 luchtstenen bij zich. Net zoiets als je in een aquarium hebt. Die maken bubbelende zuurstofbelletjes onder water, vanaf de bodem. Ook dat sloot hij meteen aan, zodat alle water in m'n vijver nu echt overal stroomt en bubbelt :-)
Ondertussen hield dochter iets verborgen achter haar rug. Dat bleek een zak met 5 nieuwe goudwindes te zijn! Kadootje voor je mam, als vervanging van je visjes die dood zijn gegaan. Lief !!!

Ondanks dat mijn hele vijver nu borrelt en bubbelt en stroomt van de zuurstof, wil ik er toch nog graag een paar extra plantjes in. Ook al mollen de koi die dan weer, dan koop ik gewoon eens per jaar wel weer wat nieuwe. De plantjes er in maken de vijver pas tot een echt stukje natuur.

En nu ga ik weer even een uurtje lekker naar m'n vijver en m'n vissies zitten kijken :-)

Geen opmerkingen: