dinsdag 1 juni 2010

Grote Griezelige Torren

Geregeld ga ik met m'n schepnet even door de vijver om alles wat er clandestien op drijft, van het water af te scheppen. Vorige week zat er in mijn schepnet een gigantisch grote tor. Toen ik het schepnet leegkiepte boven de kliko, klemde de tor zich met zijn pootjes aan de rand vast. Heel stevig, ik moest een paar maal flink kracht zetten met een stokje om hem eraf te wippen, toch die container in. Ik vond hem niet zo leuk, dus weg ermee...

Vanmiddag had ik er alweer eentje, en ben ik eens gaan googlen. En daar werd ik niet vrolijk van. Hoewel ik "de mijne" nog niet echt gevonden heb, denk ik. Want hij ziet er wat anders uit dan de opties die ik vond.

De Grote Spinnende Watertor is het zeker niet, want die is gitzwart, en langwerpiger. Die van mij lijkt aardig wat op de Geelgerande Watertor en dat zou niet zo mooi wezen. Maar dan, hij ziet er toch een tikkie anders uit, dus misschien istie het ook niet.

Onzeker over de foto's die ik vond, liep ik met een doorzichtig potje (met dekseltje) naar de vijver, alwaar ik er gelijk eentje zag drijven, een dooie. Die staat nu op mijn bureau, ter vergelijking. Maar nee, het is niet echt die op al die foto's, maar wat is het dan wel?

Die van mij heeft absoluut geen gele randen, is egaal donker roodbruin (wel met lengtestrepen over z'n schild), en heeft een soort scherpe angel aan zijn achterlijf. Wel is hij (of zij?) zo'n 4 cm (!!!) lang. Wel zo'n beetje dezelfde bouw. En het lijkt wel of hij bedekt is met minuscule haartjes. Het schijnt dat vooral de larven van deze kevers niet leuk zijn (= understatement) in je vijver: ze nemen namelijk happen uit je vissen. Ze maken ze niet dood, maar knagen graag aan bv koi :-(

Ook: Als de larve door mensen wordt opgepakt, zal deze proberen te bijten. Omdat de kaken meestal niet krachtig genoeg zijn om door de huid heen te dringen wordt de beet wel gevoeld maar richt weinig schade aan. Als de larve er wel in slaagt de huid te penetreren worden onmiddellijk verteringssappen geïnjecteerd, wat leidt tot een zeer pijnlijke sensatie en een langzame wondgenezing. De volwassen kever beschikt in tegenstelling tot de larve over krachtige kaken. De kever kan hiermee zonder moeite door de huid bijten wat oppervlakkige verwondingen kan veroorzaken.


Ook wanneer dit niet de Geelgerande Griezel is, wil ik ze toch liever niet in m'n vijver hebben. Daarvoor vond ik al een oplossing op internet: een zonnebaars. Die schijnen ze rauw te lusten. Eens zien of die ergens in de buurt verkrijgbaar zijn is dus. 


Hoewel: Zonnebaars is een vis die eigenlijk niet mag ontbreken in de vijver. Dit komt omdat hij dierlijk voedsel eet. Denk hierbij aan Bloedzuigers die schadelijk kunnen zijn voor de vissen, en andere kleine wormpjes en waterdiertjes die slecht kunnen zijn voor de vissen! De zonnebaars is en blijf een roofvis en het kan gebeuren wanneer u jongen in de vijver heeft dat hij hier dan van eet. Waardoor de sterkste overblijven, want immers te veel is ook niet goed in een vijver en er zitten altijd wel jonge visjes bij die misvormd zijn. 


En: Eén koppeltje kan op een jaar zorgen voor honderden nakomelingen. Om dit te voorkomen wordt aanbevolen slechts één zonnebaars in een vijver te houden. Ze kunnen vrij tam gemaakt worden, zodat ze bijvoorbeeld stukjes regenworm uit de hand komen halen (dat is dan wel weer leuk).


Maar eens op zoek dan naar één (!!!) zonnebaars?

Geen opmerkingen: