donderdag 3 juni 2010

Een halve liter BLOED (kan levens redden)

Vanmiddag heb ik weer een halve liter bloed gedoneerd. Kleine moeite, en na afloop krijg je koffie/thee met iets lekkers erbij. Straks maar even op de weegschaal, want ik ben er vast door afgevallen :-)

Ze vragen altijd hoe het de vorige keer gegaan was, en toen vertelde ik dat ik toen mijn arm flink blauw had gehad na afloop. Geheel eigen schuld, omdat ik met de arm waar de naald in zat naar mijn mobieltje greep toen ik gebeld werd. En je arm buigen terwijl er een naald in zit is niet echt handig ;-)

Toen de naald erin zat, bleef ze naast me zitten kletsen over koetjes en kalfjes, terwijl ze anders gelijk naar de volgende gaan. Ik praat nogal met mijn handen, en toen ik dan ook maar eventjes arm-met-naald bewoog om iets aan te wijzen, hield ze die gelijk tegen en zei: Ik zal toch je arm maar even vastbinden. Waarop er een aantal lagen verbandgaas rond mijn arm + de legger waar die op rustte, werden gedraaid *grijnz*

Een voordeel van bloed doneren is dat je tevoren even met een dokter meegaat, die wat zaken checkt. Zoals altijd werd ik weer volledig goedgekeurd, maar dan weet je dat weer even. Bloeddruk was perfect: 125/80. Vorige keer was het iets hoger, nl 130/90 maar toen was Jazzpoes net overleden. En de 2 keren daarvoor was het 120/70. Het Hb (ijzergehalte) was de laatste 3 keren heel stabiel 10.2, en nu 10.8. Kan niet beter!

 
Ook 3x per jaar (vrouw) of 5x per jaar (man) een half litertje bloed afstaan? Meld je dan aan op de website: http://www.sanquin.nl.


 

Geen opmerkingen: