vrijdag 28 mei 2010

Aspergetijd

Asperges ben ik dol op. Ik heb altijd wel een paar potjes in de kelder staan, om ze door en over allerlei gerechten en soepen te doen. Maar in het voorjaar is het pas echt genieten, want: Dan zijn ze er vers !!!


C1000 had ze vorige week in de aanbieding, ik heb toen iets meer dan een pond gekocht: helemaal voor mezelf alleen :-D


Toen ik vorige week zaterdag vrij was heb ik ze gekookt, bovenop hun schillen. Daarna afgegoten en gezeefd, het kooknat ligt nu als bouillon voor een heerlijke soep in de vriezer, met erin ook nog een hele asperge. Erbij had ik nieuwe gekookte aardappeltjes, met wat roomboter erover, en ham en ei. Misschien wel het lekkerste eten van het hele jaar!



Vandaag deed ik noodgedwongen boodschappen in Emmermeer, omdat ik daar toevallig zijn moest. Per ongeluk kwam ik langs de groenteboer, die bosjes groene asperges in de aanbieding had. Nog nooit geprobeerd, maar dus wel meegenomen, die zijn voor a.s. maandag! De groene hoef je niet te schillen, en smaken iets anders, zo ongeveer tussen asperge en broccoli in, volgens de groenteman. Dat gaat maandag vast ook weer smullen worden (en nog meer bouillon voor de vriezer).


Iemand hier die een lekker recept voor me heeft voor die groenen? Dan graag als reactie hieronder! Of toch gewoon maar weer met nieuwe piepers, roomboter, ham en ei? Wat vindt het forum?


Verder had de groenteman (die precies zo praat als zoonlief, namelijk: hagenees), heel veel keuze in verse salades/rauwkost. Ik heb 2 bakjes genomen. Eentje met aardappel, bieslook, ei en asperge, en eentje met o.a. prei, selderie, ham, enne... asperge :-D


Zaterdag en zondag werken, dus voor elk van die dagen neem ik een heerlijke verse gezonde salade mee, als lekker hapje tussendoor :-)

PS: Wat gaaf al de mogelijkheden van Blogger! Super eenvoudig om plaatjes te plaatsen, en dan ook nog eens met eenvoudig slepen de tekst eromheen zetten. Als ik dit eerder had geweten.... ;-)

2 opmerkingen:

Mama Lotje zei

http://www.okokorecepten.nl/recept/groenten/asperges/

super site ;)

Caro zei

Asperge is erg lekker zoals jij het noemt, klassiek dus. Maar voor warm weer vind ik een maaltijdsalade met asperge ook heel lekker, zeker met groene asperge. Voor 2 personen: 2 tomaatjes, 2 gekookte eieren, 200gr asperge, 2 plakken goede ham of goede bacon, 100gr romeinse sla (of andere sla naar smaak die lekker blijft bij verwarmen). Bak de tomaten halfdoorgesneden in een pan, op het laatst de bacon of ham meebakken tot het knapperig is. Kook de asperges beetgaar. Maak van alle ingrediënten een grofgesneden salade en doe er een dressing over van olie, citroensap en peper naar smaak (ik vind een beetje rucola door de sla en een beetje walnootolie in de dressing erg lekker.) Op een hete dag is dit echt een maaltijd, op een warme dag doe ik er nog wat pasta of rijst bij.