woensdag 24 oktober 2012

Burgernet

Sinds september bestaat Burgernet ook in Emmen, maar al veel langer in een groot deel van de rest van het land. Ik heb me toen gelijk opgegeven, en heb sindsdien al diverse oproepen ontvangen. Zoals gisteravond om kwart over 9 dat de pomp, waar ik zelf tot mei jarenlang werkte, was overvallen:

Gewapende overval tankstation Emmen


EMMEN - Bij het Shell-tankstation aan de Statenweg in Emmen heeft dinsdagavond rond 20.45 uur een gewapende overval plaatsgevonden. Een medewerker was alleen in de kiosk van het tankstation en was de zaak aan het sluiten. Twee mannen kwamen op dat moment binnen. Eén van de mannen liep naar de kassa met iets dat op een vuurwapen leek en eiste geld. De andere man bleef bij de deur staan.
Politiewoordvoerder Ron Reinds laat weten dat de medewerker de kassa net had afgeroomd. “Dat wil zeggen dat er regelmatig geld uit de kassa wordt gehaald. De overvallers hebben dan ook maar een klein geldbedrag mee kunnen nemen. De overvallers zijn gevlucht in het donker. Via Burgernet hebben we verschillende tips binnengekregen. Met deze tips zijn we druk bezig.”

Degene die toen aan het werk was was altijd al wat angstig als het 's avonds weer vroeg donker werd. We hebben het er geregeld over gehad samen... De laatste tijd dat ik er werkte voelde ik me ook al steeds minder veilig, vooral nadat er toen een vrouw binnen rende die met een vuurwapen was bedreigd bij de pinautomaat vlakbij, en ik al voor me zag dat ze, na die mislukte overval, zo meteen wel eens bij mij binnen konden komen :-(

De pomp aan de Rondweg werd zeer geregeld overvallen, tot ze daar achter glas kwamen te zitten. Inmiddels is mijn ex-pomp zo'n beetje de enige hier in de wijde omtrek die dat nog niet heeft... 
Maar wat is Burgernet dan? Je geeft je ervoor op, en als er dan iets door de politie wordt gezocht bij jou in de buurt: een zoekgeraakt kind, verdwaalde alzheimer patiënt of zoals gisteravond een overvaller, dan krijg je een oproep. Je kunt kiezen voor diverse soorten oproepen, sms kan bv ook; ik word dan gebeld op mijn mobieltje.

Gisteravond was dat om kwart over 9, dus al een half uur nadat het gebeurd was. Totaal 1068 mensen in een cirkel rondom de pomp kregen toen de melding "Dit is Burgernet", en daarna volgt waar je naar uitkijken moet. Wat is er aan de hand, signalement, enz. Uitgebreide informatie. De politie heeft daarmee dan 1068 paar ogen extra die misschien het gezochte vinden.

Noord Nederland - dinsdag 23 oktober 2012 21:17:51

Actie gestart: dinsdag 23 oktober 2012 21:17:51
Aantal benaderde deelnemers: 1068
Spraakberichten:

Zo was er laatst een verwarde oude man kwijt, en de oproep kwam net toen ik naar de kapper zou gaan. Onderweg heb ik de hele tijd goed rondgekeken of ik hem zag, en heel veel andere mensen met mij natuurlijk. Want de politie kan niet tegelijk in alle straten gaan zoeken.

Is de gezochte gevonden dan krijg je altijd opnieuw een bericht, dat de actie afgesloten is. In het geval van die oude man kwam er na een uur nog een bericht: dat de cirkel vergroot werd, omdat hij nog niet gevonden was. En toen werd ie wel gevonden, door een lid van Burgernet, een dorp verderop.

Kleine moeite dus, je hoeft niets anders te doen dan oplettend rondkijken in je eigen buurt, en als je info hebt dat door te geven aan de politie of aan Burgernet.

Gisteren kwam na een uur de melding dat de zoekactie naar de overvaller afgesloten was. Voor zover ik weet hadden ze hem toen nog niet te pakken, maar wie weet wel goede tips gekregen, en zo'n overvaller zal een uur later ook vast niet meer daar nog steeds rondhangen...

En vanochtend kwam er alweer een nieuwe oproep: een jongetje van 2 was een paar straten verderop zoekgeraakt: hij was het huis uitgeglipt in pyama... Die is gelukkig toen zeer snel een straat verderop door iemand aangetroffen.

Nog niet bij Burgernet? Misschien een idee om je daar vandaag toch maar es voor op te geven dan? Het enige wat je hoeft te doen is goed rondkijken in je eigen omgeving, en doorgeven als je de gezochte persoon ergens ziet ;-)

Geen opmerkingen: