donderdag 9 februari 2012

Energiewacht

Mijn CV-ketel lease ik van Energiewacht. In december kwam er iemand onderhoud plegen, en ik vertelde hem dat ik erg vaak water bijvullen moet. Hoort dat normaal eens per jaar of zo, ik moest het elke paar weken doen. Hij vond de ketel enz. in orde, maar zag dat er een buis verroest was. Die is een paar weken geleden vervangen door een loodgieter, daar blogde ik toen al over. Ik blij dat het probleem verholpen was, maar... al snel moest ik hem weer geregeld bijvullen :-(

Van diverse kanten hoorde ik dat dan misschien mijn expansievat lek was. Vrijdag belde ik Energiewacht daarover, maar ze konden wegens de enorme drukte geen afspraak maken voor een bepaald dagdeel, en ik kan geen hele dag wegblijven van school. Belt u maandag dan maar weer. Inmiddels moest het bijvullen alweer dagelijks.


Ik belde maandag eerst de loodgieter, want iemand anders zei dat hij de buis onder de vloer misschien niet goed genoeg had aangedraaid? Hij kwam dezelfde avond al langs, klopte op het expansievat en zei dat die zeker weten lek is. Dinsdag belde ik Energiewacht weer. Mijn expansievat is lek, zegt een loodgieter. Ja, zei de callcentermedewerkster, en wat wilt u dat ik doe? Een monteur langs sturen misschien? Er kon nu wel voor een dagdeel worden afgesproken, en omdat ik op woensdag om kwart over 12 al vrij ben zou er 's middags tussen 1 en 5 iemand langskomen.

Mooi op tijd ging de bel. Voor de deur stond een man in een grijze werkbroek en -jas (maar zonder een duidelijk bedrijfslogo erop), die zei: Ik kom kinderpostzegels verkopen. Ik was in de war, want ik verwachtte een monteur van Energiewacht, en kinderpostzegels zijn 1. niet in deze tijd van het jaar en 2. daarvoor komen kinderen langs de deur, geen volwassen man die 2 koppen groter is dan ik. Ook had hij duidelijk geen expansievat bij zich. Toen zei hij dat hij van Energiewacht kwam. Nog steeds kon er geen lachje af, dus ik kon dit echt niet opvatten als een grapje.

Mede door een verhaal pas geleden van tante Siet over een man die aanbelt met een raar verhaal en naderhand is je portemonnee verdwenen, en met natuurlijk mijn ervaring van de inbreker daarbij, vroeg ik om zijn legitimatie. Die ging hij halen uit de auto, en toen had hij ook een expansievat bij zich...

Echt niet op mijn gemak liet ik hem toen binnen. Hij liep de bijkeuken in, zag mijn metalen rek met wat spullen erop en zei dat dat weg moest. Ik vroeg hem om me even te helpen, allebei een kant pakken dan zetten we het zo weg (want dat ding weegt echt niets). Ik ben geen verhuizer, ik kom morgen wel terug. Ik probeerde nog: het weegt echt niets, het is alleen erg onhandig om het in mijn eentje te verplaatsen. Dan vraag je maar een buurman om te helpen, ik kijk eind van de middag nog wel.

Hij zat denk ik nog niet terug in zijn auto toen ik dat rek in m'n eentje al verplaatst had. Rond 4 uur kwam ie terug, monteerde binnen een paar minuten een nieuw expansievat, verving in de ketel een ontluchter die ook stuk bleek te zijn, en ze toen: maar het expansievat mankeert niets aan, dat de waterdruk wegvalt moet een andere oorzaak hebben.

Op mijn vraag wat het dan zijn kon kreeg ik: Ik ben Jomanda niet, want dan had ik het kunnen instralen. Meneer ging de deur uit met een kortaffe groet, en ik was te perplex om meer te doen dan de deur achter hem te sluiten :-(

Ik belde eerst dochter maar eens, om het even kwijt te zijn, en die heeft toen via internet namens mij een klachtenformulier van Energiewacht ingevuld. Daarna ging ik in bad, en oh wonder, voor het eerst sinds tijden stond daarna de verwarming nog gewoon aan! Het wijzertje van het water was wel ietsjes gezakt, maar dat kan ook komen omdat de monteur de verwarming in de gang die lawaai maakte toen hij bezig was, niet had ontlucht? Hij zei dan wel dat dit niet de oorzaak kon zijn, maar tot nu toe hoef ik nog steeds niet weer bij te vullen...

Vanmiddag belde Energiewacht: een man die wat meer wilde weten over dat klachtenformulier. Toen ik zei dat ik de naam van de monteur niet wist maakte dat niets uit: Wij weten exact welke monteur bij welke klant langs is geweest mevrouw. En wij nemen dit zeer hoog op! Dit kan natuurlijk absoluut niet. Hij bood namens Energiewacht alvast zijn excuses aan, maar ik word later nog gebeld door de manager van de monteur, die hem hiervoor ook op het matje zal roepen.

Op school zei vandaag iemand dat die man vast moe was van erg veel werken wegens de kou en dat hij gewoon een grapje wilde maken. Maar hij lachte er niet bij, en op mij kwam het bedreigend over, mede gezien de inbraak en wat er tegenwoordig hier meer gebeurt in de buurt. En het speelt vast ook mee dat ik een alleenwonende vrouw ben, doet een man de deur open dan zal het misschien ook wat anders overkomen. Maar zoals dochter ook zei: Professioneel was dit absoluut niet! 


Dochter: voor iemand als hij zijn er tegenwoordig wel 10 anderen te vinden die heel erg graag aan het werk willen, en dat ook nog eens klantvriendelijk zullen doen omdat ze allang blij zijn dat ze een baan hebben!

4 opmerkingen:

Christina zei

Nee het is niet professioneel. En moe of niet, dan moet hij maar geen grapjes maken. Enneuh, ik ben geen loodgieter, maar als die zegt dat t je expansievat is, dan zegt dat meer dan zo'n klusjesman van de Energiewacht. Wij hebben al jaren een onderhoudscontract daar en meestal prima personeel, maar af en toe een pummel die maar wat doet en maar wat roept. Nooit genoegen mee nemen hoor, de gemiddelde monteur is juist erg goed (en soms grappig)

Aragog zei

Een paar dagen later werd ik terug gebeld door de baas van de monteurs. In een lang gesprek vertelde hij me o.a. dat ze zelfs verplicht zijn om een volle diepvriezer of een wasmachine te verplaatsen als dat nodig is, zelf dus. Deel van hun werk.

Er ging over gesproken worden in de groep, want dit was weer een mooi leermoment voor ze, zei hij.

Ik zou de volgende dag (bent u dan thuis?) een bosje bloemen krijgen voor de schrik. Die zijn nu nog steeds onderweg...

Noa Lisa zei

bloemen al gekregen?

Aragog zei

Nope, die zijn nu vast al verlept, lol. Wat ik me afvraag is: misschien heeft Energiewacht me wel bloemen laten sturen maar heeft die bloemenzaak ze gewoon niet geleverd (maar wel betaald gekregen)??? Geen idee of ze weleens controleren of zoiets ook aankomt...