zondag 12 december 2010

Een goede buur...

Toen ik gisteren thuiskwam met mijn boodschapjes, kreeg ik met geen mogelijkheid de voordeur open. Die klemt altijd al, zodat je hem met 1 hand stevig moet aantrekken, terwijl je de sleutel omdraait met de andere. Lukte het me vorige week nog met flink wat moeite, waarschijnlijk door het weer kreeg ik nu geen beweging in de sleutel :-(

Aangebeld bij de buren, en nadat de buurvrouw me had binnengelaten in m'n eigen huisje, zei ze dat ik geen avondeten moest gaan maken:


Een uurtje later kwam ze me een echt duitse (mijn buren zijn duitsers) vette hap brengen: kartoffelplatchen (aardappelkoekjes) met zelfgemaakte gehaktballetjes (erg lekker!) en kibbeling. Niet veel vitamientjes, maar ik heb er lekker van gesmuld :-D

Vanochtend stonden ze samen voor de deur. Hoewel buurman nu heel ander werk doet, blijkt hij ook gediplomeerd timmerman te zijn! Hij is erg lang bezig geweest met mijn voordeur, die er nogal scheef in bleek te hangen. De scharnieren bijgesteld en gesmeerd, en het slot gevijld. Mijn deur krijg ik nu moeiteloos los met m'n ene hand :-)

De deur van de poezenkamer, naar de achtertuin dus, is nog erger. Die moet hij er een keer helemaal uit halen, maar dat kan wachten tot na de winter. In de tuin heb ik voorlopig toch weinig te zoeken...

De buurvrouw ondertussen vroeg wat ik van plan was met een kerstboom. Want duitsers, was het gewoon onvoorstelbaar om geen versierd huis te hebben met kerst. Dat heb ik al jaren niet, omdat ik dan altijd werk. Om haar te "troosten" heb ik haar maar aangewezen waar ik mijn "kunstboom" de laatste keer opborg, compleet met lampjes en versieringen zo de doos in gepropt, lol.


Aan de grote tafel heeft ze hem eerst helemaal leeg gehaald, toen de takjes 1 voor 1 in model gebogen en daarna heeft ze alle (10 of zo) lampjes er weer in gedaan, en hem versierd en neergezet. Zo goed is boompje nog nooit behandeld, en buurvrouw keek innig tevreden toen ie stond: toch nog iets van kerstversiering in mijn woonkamer ;-)

1 opmerking:

Mama Lotje zei

wat had je zonder die buren gemoeten :O

je hebt het nu wel getroffen hoor :)