woensdag 17 november 2010

Bureaustoelwieltjes

burostoel.jpg picture by AragogIn januari 2008 kocht ik mijn bureaustoel: zit heerlijk, ziet er nog uit als nieuw, kortom ik ben er nog steeds blij mee. Alleen... zijn er de afgelopen weken 2 wieltjes afgebroken :-(

Toen ik een afgebroken wieltje meenam naar de kids (wie weet heeft er iemand anders een kapotte stoel waar ik 2 wieltjes van krijgen kan?) zei schoonzoon dat dat niet gaat: Je krijgt die wieltjes er onmogelijk weer uit.

En dus reed ik vanmiddag naar Leen Bakker, die een bureaustoel in de aanbieding heeft voor "slechts" 40 euries. Best jammer van het geld, en een heleboel werk: nieuwe stoel in elkaar zetten, oude die er nog prima uitziet,  in stukjes in de container zien te proppen...

Aan de wand achter de bureaustoelen hingen zakjes met losse wieltjes! Ik een verkoper gevraagd die zei: Oh die oude wieltjes tik je er zo uit hoor, dat gaat heel gemakkelijk. En ook: Ze zijn standaard, elke bureaustoel heeft dezelfde wieltjes, met hetzelfde systeem, dus een setje nieuwen past altijd.

Ik vond ook gelijk uit waarom mijn wieltjes afbraken (denk ik): Er bestaan wieltjes voor harde vloeren en voor zachte vloeren. De mijne zijn voor zachte vloeren, maar mijn vloer is van hout. In plaats van met een nieuwe stoel, liep ik de winkel uit met een zakje wieltjes voor harde vloeren, kosten 8 euro :-D

Even eruit tikken, dus ik pakte een hamer, zette de stoel op z'n kop en begon stevig op een wieltje te meppen: zonder resultaat. Trekken ging al helemaal niet. Toen een sterke schroevendraaier gepakt, en die als breekijzer gebruikt, en binnen een minuut had ik alle wielen eruit geduwd. De nieuwen erin duwen kostte al helemaal geen moeite.

En nu kan mijn lekkere stoel weer jaren vooruit. Hij rijdt nu veel mooier ook: in plaats van nogal krasserige hardplastic wielen zit ik nu op 5 wieltjes van rubber :-)

De 3 oude wieltjes (voor zachte vloeren) bewaar ik, voor als bv de kids eens een stoel hebben waar een wieltje af breekt *grijnz*

2 opmerkingen:

Michel zei

Ik heb dezelfde stoel, en een zak vol wieltjes en andere reserve onderdelen. Dat wieltjes eruit wrikken is een rotklus.. Heb je gezien of ze ook van die losse onderstellen hebben? Daarmee kan ik een complete stoel maken, de rest heb ik nog :-)

Aragog zei

Joh, ik had die wieltjes er in 2 minuten uit, allemaal. Schroevendraaier pakken (beetje een stevige), en die als hefboom gebruiken, dan duw je ze er zo uit, echt ;-) Dus niet erin steken of zo, maar gewoon als een soort hefboom, tussen poot en wieltje in en ff duwen.

Er hing 1 los onderstel aan de muur, met alle verschillende wieltjes eraan, om te laten zien welken er zijn. Of ze die complete onderstellen ook los verkopen weet ik niet.