zondag 3 oktober 2010

Paddenstoelen


Staatsbosbeheer heeft weer nieuwe bordjes geplaatst. Op diverse plekken in het bos achter mijn huis staan ze nu uitleg te geven over de paddenstoelen die op die plek groeien. Helaas kan ik die namen allemaal niet onthouden, van paddenstoelen weet ik weinig, alleen dat ik ze erg mooi vind.


Hier boven en onder een paar door de natuur zelf gemaakte Herfststukjes. Je zou ze zo op je tafel zetten! Wat me opviel was dat er maar heel weinig beschadigde paddenstoelen waren. Gelukkig laat iedereen ze staan zodat een ander er ook volop van kan genieten :-) 

De "steentjes" op de foto hierboven zijn in het echt veel feller geel, kleine knobbelige op steentjes lijkende paddenstoeltjes.

Ze groeien echt overal, en bij iedere boomsoort wel weer iets anders. Zoals hierboven op een omgevallen dode berk, met precies dezelfde kleuren als de boom waar ze op groeien. 


Boven en onder: heel dikke stevige paddenstoelen die als afdakjes een een boomstam groeien. Dezen zijn van onderen ook helemaal glad, dus geen sporen. Van dichtbij lijken het net schelpen: 


Sommige bomen zijn bijna helemaal begroeid met paddenstoelen. Daar had ik nog wel veel meer foto's van kunnen maken, want elke boom was weer anders, en allemaal even mooi! Maar ik heb me heel erg proberen in te houden, anders werd dit blogje veel te lang ;-) 


Hieronder een mooie cremekleurige, van een heel zacht geel. Deze heb ik heel erg veel gezien:


Naast heel groten, staan er ook diverse soorten die je zo in een poppenhuistuintje zou kunnen zetten. Een beetje wazige foto omdat ik hem iets te dichtbij nam. Maar van een redelijke afstand zou je ze amper nog zien:


Die hieronder stonden met bosjes tegelijk langs het pad, soms zelfs half op het pad: 


Ik heb een vermoeden dat die hieronder eekhoorntjesbrood heten, maar daar ben ik absoluut niet zeker van. Vroeger op de lagere school heb ik wel wat namen van paddenstoelen geleerd, maar ik weet helaas allang niet meer welke naam bij welke soort hoort :-( 


Een bosje op zich, hier en daar zag je door de paddenstoelen het bos niet meer:


Die hieronder heb ik een vaag vermoeden van dat die boleet heet. Maar alweer: ik zal het vast wel mis hebben, lol. 


 En nog zo'n schitterend herfststukje:


Echt ongelofelijk hoeveel verschillende vormen je tegenkomt in één stuk bos!


Deze lijkt wel verkeerd-om te groeien, onderste boven. Heel apart, maar hij hoort toch echt zo:


Bij de knalgele, en soms oranjekleurige draadjesachtige paddenstoelen hieronder stond een bordje dat ze groeien op rupsen en op de larven van insecten in de grond.


Dezen zien er heel verkreukeld uit, maar ze groeiden er in grote aantallen, en allemaal even kreukelig. Kennelijk horen ze dus echt zo:


 En hier en daar stonden er zelfs paddenstoelen die er gewoon als een paddenstoel uitzien:


De enige rood-met-witte stippen die ik vond, en hij stond daar ook helemaal alleen, zonder soortgenoten:


En dan mijn favoriete, deze ga ik ieder jaar expres naar op zoek:


Hij stinkt nogal, en er zitten dan ook meestal wat dikke strontvliegen op, lol:


Ik heb nog veel meer foto's gemaakt, dit was slechts een "kleine selectie"... Als het weer nog even zo mooi blijft, ga ik van de week nog eens een ander stuk bos proberen, bv dat vlakbij dochter, om te zien of er daar nog weer andere soorten groeien :-)

2 opmerkingen:

Christina zei

Wil je namen bij je foto's? Bij de meeste kan ik dat namelijk zo uit het hoofd, al zijn paddestoelen soms moeilijk echt thuis te brengen met alleen een foto. Maar in het algemeen kan ik je wel soortnamen geven. Je kunt het ook zelf proberen uit te zoeken via soortenbank

Mama Lotje zei

echt mooie foto's hoor :O hier stikt t ook van de paddo's in het bos maar helaas wel kapot :(