zondag 11 juli 2010

Gebliksemde vijver :-(


Vannacht genoot ik van de koelte die de regen eindelijk bracht. Onweer op zich vind ik ook niet erg, en het donderde en bliksemde behoorlijk, soms echt heel dichtbij! Toen ik even in de keuken geweest was (aspergebouillon uit de vriezer gehaald voor een lekkere soep vandaag), was het licht in de woonkamer ineens uit. Alleen de pc en het aquarium deden het nog. 

Ik heb met behulp van een zaklamp een nieuwe stop in de meterkast gedaan, waar een blauw vonkje af kwam, en mijn slimme thermostaat bliepte even, maar toen was alles nog steeds uit dus. Kennelijk meer aan de hand dan een gesprongen stop....

Op die stop is ook de vijver aangesloten (verlichting, filter en pomp). Dus dat deed het ook niet meer. Ik durfde vanochtend niet gelijk weer een nieuwe stop er in te draaien, maar ging eerst kijken of er ergens schade was. Toen ik de stekker van het filter eruit trok was daar alles normaal, maar die van de pomp is helemaal gesmolten! Zowel de stekker zelf als het stopcontact waar ie in zat.

Ik heb geen idee of de pomp nu zelf ook stuk zal zijn, of dat het alleen stekker + stopcontact zijn. Jaren geleden heb ik zoiets eens gehad met een pc. Op het moment dat ik de pc uitzette, sloeg de bliksem in. Toen was de pc nog heel, alleen had ik ook toen een gesmolten stekker + contactdoos. 

Bovenop de pomp, die op de bodem ligt, zit een pijpje dat boven het water uitsteekt, en een fonteintje maakt. De laatste dagen stak dat pijpje wel een heel stuk boven het water uit, vanwege de droogte van de laatste tijd. Misschien dat daar de bliksem in is geslagen? Ik heb echt geen idee of dat kan, en hoe ik kan uitvinden of nu alles stuk is, of alleen stekker + stekkerdoos :-(

Bijkomend probleem zal wel weer zijn dat stekker + snoer één geheel zijn. Het is geen ouderwetse stekker die je met 2 kleine schroefjes van het snoer los kunt maken, maar zo'n moderne dat alles aan elkaar vast zit...

De stekker van het filter was nog wel heel, dus die is vast nog wel goed, en is het waarschijnlijk alleen de pomp die stuk is. Maar die stuurt het filter aan. Ik heb de stekker van het filter in een ander stopcontact gedaan, maar toen gebeurde er niets. Het filter zal wel niet werken zonder de pomp... En zonder filter en pomp krijg ik m'n vijver vol met algen, vooral met deze warmte. Het water is nu nog zo helder dat ik de bodem zien kan, maar als dit zo blijft zal dat vast niet lang meer zijn *snik*

En nu ?????

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Jasper zegt dat als je snoer nog goed is dat je dat wel kunt afknippen en dan met een nieuwe stekker kunt vermengen (ofzo :P) Dus als hij nog goed is zou dat best wel kunnen :)

Hoop dat het iig allemaal nog goed is, wordt anders vast een duur grapje :(

Groetjes Sabine (ff geen zin in inloggen :P)

Aragog zei

Ja, de kids komen morgen en F. brengt dan een stekker mee om dat te proberen. Hij denkt dat het alleen de stekker + stekkerdoos is, en niet de pomp, anders had het water ook wel onder stroom gestaan en waren de visjes nu dood, en dat zijn ze gelukkig niet!